23 marca, 2023
Konstytucja w artykule 63 gwarantuje nam prawo do petycji, w tym również do petycji do organów władzy lokalnej: „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej”.
Petycja to prośba albo żądanie skierowane do organów władzy publicznej, mogąca dotyczyć m.in. zmiany prawa, podjęcia lub zaniechania jakichś działań, lub podjęcia jakichś decyzji.
Petycje składa się w formie pisemnej lub elektronicznej. Każda petycja powinna zawierać informację o podmiocie zgłaszającym petycję wraz z jego adresem lub siedzibą, przedmiot petycji oraz jej adresata.
Petycja składana we własnym imieniu powinna zawierać imię i nazwisko, miejsce zamieszkania lub siedzibę, adres do korespondencji oraz podpis. Jeśli petycję składa więcej podmiotów, wskazane powinno być ich miejsce zamieszkania bądź siedziby oraz imię i nazwisko i adres do korespondencji osoby reprezentującej grupę, oraz jej podpis na petycji. W przypadku wysłania petycji w formie elektronicznej należy wskazać adres poczty elektronicznej, można również opatrzyć ją podpisem elektronicznym.
Petycja musi zostać rozpatrzona niezwłocznie, jednak nie później niż 3 miesiące od jej złożenia. Jeżeli w przeciągu miesiąca od złożenia petycji, zostanie złożona druga w tej samej sprawie, instytucja, która rozpatruje petycję, wyznacza, nie dłuższy niż 2 miesiące okres oczekiwania na kolejne petycje w tej sprawie. Czas na rozpatrzenie tej petycji liczymy wówczas od momentu zakończenia wyznaczonego okresu. Jeśli adresat petycji jest błędny, przesyła ją w ciągu 30 dni do podmiotu właściwego dla rozpatrzenia petycji. Wówczas termin na rozpatrzenie petycji liczymy od dnia jej przesłania.
To podstawowe informacje na temat dostępu do informacji publicznej. W najbliższych miesiącach będziemy je rozszerzać i aktualizować.